programming digital solutions challenges

Mijn naam is Robin van Wijngaarden, 22 jaar en wonend in Schijndel. Voor de specialisatie Programming Digital Solutions komen er een tal van challenges op deze portfolio website.

Even nog wat over mij. Bij mijn vorige opleiding aan SintLucas Boxtel ben ik afgestudeerd als grafisch vormgever, waar ook mij passie ligt. Zo heb ik BEAUBIN opgestart waarin ik met plezier ontwerp voor klanten. Daarnaast heb ik een eigen merkje PINKPEACH.nl waaronder ik ook bij bol.com zit aangesloten.

Ik zie mijn werk niet persee als werk, maar meer als een uit de hand gelopen hobby. Daardoor besteed ik met plezier veel uren van de week hieraan. Mijn webshop heb ik zelf in elkaar gezet, maar heeft zeker nog een hoop verbeterpuntjes. Nog niet gesproken over een chatbot of handige apps. Omdat tegenwoordig bijna alles digitaal kan wil ik me hier graag verder in verdiepen en ontwikkelen!

Challenge 1

Website Portfolio

Dit portfolio is gemaakt met WordPress, in combinatie met Divi (Visual page builder). Dit is in principe een zijtakje van mijn bestaande website. Hiervoor heb ik gekozen omdat ik me graag verder wil ontwikkelen binnen WordPress. Ik bouw en onderhoud (simpele) websites voor klanten, maar loop dan ook geregeld tegen problemen aan. In het verleden heb ik ook eens gewerkt met Wix, maar daar vond ik de opties iets te standaard.

Omdat mijn webshop zelf is gebouwd en een structuur bezit, is er geen gebruik gemaakt van een template. Voorheen ontwierp ik daarom alle elementen zelf, maar doordat ik nu zo vrij was in de vormgeving en opties heb ik verschillende templates van Divi ontdekt, super handig voor inspiratie!

    Challenge 2

    No – low code

    Met de eerste twee lessen van Programming had ik wel door dat er verschillende tools zijn, maar ik wist niet precies wat het inhield. Voorheen dacht ik dat het vooral technisch was. Nu is het helder doordat ik zag dat WooCommerce en Mailchimp er bijvoorbeeld ook onder horen.

    Het is fijn om in deze lessen meer kennis te krijgen over de mogelijkheden met zulke tools. Als innovator hebben we steeds meer met online oplossingen te maken. Wanneer je niet weet wat er uberhaupt is, is het een drempel om hier iets voor te ontwerpen. Ook voor een prototype of schets kunnen deze tools makkelijk worden ingezet.

    Bijvoorbeeld toen we in het eerste jaar van de opleiding een app moesten ontwikkelen ging dit op papier (ook het testen), en daarna via Photoshop best omslachtig. Een tool als Glide kan daarbij heel fijn werken.

    Ik ben enthousiast over Glide én de tool Landbot, deze zou ik graag willen proberen/leren aankomende weken. Wel ben ik benieuwd of Glide de ontwerp-functies heeft die ik een app zou willen geven.

    Challenge 3

    Onzichtbare app

    Zoals geadviseerd begon ik met een korte user story:

    Als toerist, wil ik in deze coronacrisis weten welke hotels open zijn en welke faciliteiten ze bieden (take-away, zwembad etc.), zodat ik een goed beeld krijg wat er te doen is en ik niet voor verrassingen kom te staan.

    In de les werkte het keurig met Zapier, maar eenmaal zelf aan de slag bleef ik totaal hangen (lees: een hele avond!) op één punt. Zapier gaf steeds keurig een juiste zogeheten Test trigger, maar toen ik vervolgens zelf in JotForm een nieuwe input deelde, kwam deze niet in mijn Google Sheets… Het lijkt wel of Zapier alleen de input van deze Test trigger accepteert, want als ik hier bijvoorbeeld Submission A selecteer komt deze wel in mijn Google Sheets.

    Na een hoop gedoe helaas niet gelukt zoals gewenst, jammer! Daarom hoop ik dat er in de volgende les meer duidelijkheid komt (ik kan vragen) en wordt deze Challenge nog vervolgt! 🙂

    Challenge 4

    Mobiele app

    Nadat ik dit concept wilde ontwikkelen, bleek het lastiger dan verwacht. Een reserveringssysteem was niet (gratis) te downloaden, dus probeerde ik het zelf. Maar al snel kwam ik niet bij de gewenste uitkomst.

    De knoppen die je kunt plaatsten bij de winkels, kunnen niet worden ingevuld door de gebruiker. Hiervoor moest een aparte ‘pagina’ worden gemaakt. Gebruikers moeten nu via die weg een aanvraag invullen. Omdat ik geen uren hoef te besteden aan deze app, heb ik de mogelijkheden per winkel per dag niet via Google Sheets ontwikkeld. Dit zouden erg veel opties worden die ik (denk ik) eenmalig handmatig moet invoeren.

    Omdat deze app niet écht nodig is op het moment, heb ik niet verder gekeken voor betaald templates. Maar hier heb ik wel van geleerd dat zo’n template waarschijnlijk veel meer mogelijkheden bied. De weg die ik nu heb vind ik wat omslachtig.

    De vraag die ik bijvoorbeeld nog heb, is hoe ik een reserveringen per persoon kan koppelen. Nu komt alles in één Sheet en komen de reserveringen ook bij elkaar in de app. Kan dit worden gescheiden? Dat de persoon alleen zijn eigen reserveringen ziet en niet die van een ander. Hetzelfde met de reserveringen, ik vraag me af hoe de app in elkaar zit van bijvoorbeeld de lokalen reserveren. Als een lokaal vol zit valt deze optie weg, dat moet eigenlijk bij deze app ook gebeuren!

    Overigens vond ik het wel leuk om Glide verder te onderzoeken en in te zien wat er mogelijk is – en juist niet.

     

    Contact

    Robin van Wijngaarden

    Avans Hogeschool ‘s-Hertogenbosch
    3e jaars Student Business Innovation
    Studentnummer: 2146159

    Een vraag of opmerking? Laat het weten via onderstaand contactformulier of stuur een mailtje naar: rci.vanwijngaarden@student.avans.nl