GIF marketing

Praktijkopdracht Rico Schilt

Whiskybase & GIF marketing

Onze opdrachtgever Whiskybase zou ik aanraden GIF marketing te gebruiken voor leadgeneratie. In het analyserapport is vastgesteld dat er weinig interactie op social media is. Het advies is om meer de aandacht te trekken en de relatie aan te gaan met de doelgroep.

Whiskybase heeft (in het adviesrapport) vier verschillende doelgroepen die zich allemaal bevinden in een andere whiskyreis: de whiskyfan, kenner, liefhebber en ambassadeur. Om in al deze doelgroepen de voorzien kunnen ze voor bijvoorbeeld de whiskyfan algemene GIFjes over whisky en de huisstijl produceren en hanteren. Voor de kenner en ambassadeur zijn dit specifieke whisky GIFjes met bijvoorbeeld de bestsellers uit het assortiment en de werknemers.

Hierbij wordt ook een KPI opgesteld, deze luidt: Door het gebruik van GIF marketing zal er binnen één jaar maar interactie plaatsvinden en 15% meer leads komen via Instagram naar de webshop. Dit kan gemeten worden door het verschil in interactie met een Instagram Story met én zonder GIF of via de click through rate.

Om deze KPI zo optimaal mogelijk te kunnen halen zal er minmaal twee keer per week een story geplaatst worden. Dit kan aan de hand van de contentkalender uit het adviesrapport of met eigen invulling wanneer er bijvoorbeeld een nieuwe fles whisky te koop is of juist uitverkocht.

Whiskybase zou kunnen beginnen met de bestsellers top 20 + werknemers + sold out + new + wat algemene whisky elementen zoals glazen etc. Om het up to date te houden zouden ze met de feestdagen een passende GIF toe kunnen voegen.

Avans ‘s-Hertogenbosch

4e jaars student Business Innovation
Studentnummer: 2146159

Contact

Robin van Wijngaarden

rci.vanwijngaarden@student.avans.nl