Marketplaces

Praktijkopdracht Ruben Nijssen

Verzenden via Bol.com

Ik verzend mijn artikelen door middel van LVB en dan vooral brievenbuspakketjes. Dit heeft een aantal voordelen.

– Relatief snelle levering, ik heb mijn producten staan op voor 15:00 besteld, morgen in huis. Vóór 18:00 lever ik alles in bij het PostNL punt.

– +/- 30% Korting op PostNL verzendzegels.

– Bol.com is verantwoordelijk voor de vervoerder en dekt eventuele kosten, dus als er iets kwijt is krijg ik 75% terug en de klant 100%. Ik kan zelf geen track & trace zien, maar bol.com wel. Dus zij kunnen zien of ik het daadwerkelijk heb ingeleverd voor een uitbetaling.

– Klantvragen worden afgehandeld door bol.

Als ik zelf pakketjes verstuur doe ik dat via DHL, omdat zij een stuk goedkoper zijn dan PostNL én nu met de feestdagen nog eens 25% extra korting geven. Echter moet ik een pakketje dan rond 15:00 inleveren i.p.v. 18:00 bij PostNL om de volgende dat te kunnen leveren, dus dat haal ik helaas niet.

Voor- en nadelen

Productanalyse en Marketingmix

Een goede conversie ligt aan meerdere aspecten. Zo denk ik dat het ten eerste de content is die verkoopt. Als je een aantrekkelijke foto hebt met daarbij een niet te ingewikkelde titel trek je veel bezoekers. Daarbij zeggen ze vaak een prijs in verhouding met concurrenten, echter vond ik dat een moeilijk punt toen ik begon met mijn producten. Er zijn namelijk soortgelijke boeken van €12,99 maar ook van €35,- en overal gaat het over een zwangerschap. Ik ben €28,99 incl. verzending en luxe cover gaan zitten en dat bevalt erg goed. Mensen zijn bereid meer te betalen voor kwaliteit. Bol.com stuurt namelijk vaak een ‘partner’ beoordeling naar de klant en daar krijg ik vaker de opmerking “Goede prijs kwaliteit verhouding”.

Daarbij heb ik ook 12 positieve reviews (5/5 sterren) op het product zelf die denk ik ook bijdragen. Het ligt er natuurlijk aan hoeveel beoordelingen een product heeft, maar als hier een aantal sterren missen of een product echt lage cijfers krijgt, ben ik zelf ook minder snel geneigd het product te kopen.

 

Avans ‘s-Hertogenbosch

4e jaars student Business Innovation
Studentnummer: 2146159

Contact

Robin van Wijngaarden

rci.vanwijngaarden@student.avans.nl