Learning journey

Weekverslag en reflectie  |  Blok 1

Doelstellingen

Inhoudelijk – minor

” Vier dagen per week tussen 7 en 8 uur opstaan en de eerste 2 uur (minimaal) aan deze minor werken en direct vooruit plannen voor de middag of volgende dag.

” Goed contact houden met de kenniskring en projectgroep door regelmatig in de groepsapp te reageren en ook initiatief te tonen.

Persoonlijk

” Minder streng zijn, niet altijd alles hoeft perfect te zijn of persee dezelfde dag nog af.

” Minimaal een uurtje in de avond rust nemen en niet aan werk of de minor besteden.

30 aug t/m 03 sept

Week een

Een nieuwe klas en nieuwe projectgroepen, dat is altijd even wennen. In deze eerste week heb ik dan ook niet alleen veel nieuwe gezichten gezien, maar ook veel informatie ter verwerken gekregen. Ik was erg enthousiast om aan de slag te gaan en was dan ook positief verrast door het interessante hoorcollege van Letty de Nijs over neuromarketing.

Wat ik wel wat moeilijk vond was de eerste les van kenniskring. Dit kwam doordat er 3 van de 6 uit ons groepje goed thuis zijn binnen de ‘economie’. Zij doken dan ook meteen de diepte in, terwijl dit vlak voor mij bijna zo goed als onbekend is.

 

 

Hierdoor kwamen er allerlei vraagstellingen en onderwerpen aan bod waar ik nog geen kaas van had gegeten. Anderzijds is het natuurlijk ook leuk om het zo mee te maken, omdat er interessante gesprekken zijn binnen de groep. Iedereen heeft een andere kijk en aanpak, daar waar dat voorheen (op mijn huidige opleiding) iedereen wist wat er verwacht wordt, was er nu soms een kleine discussie.

In een nieuw groep kijk ik soms de kat uit de boom, maar ik had bij deze minor voorgenomen om ‘tijdig’ van me te laten horen zowel fysiek als online.

Voor het project van de minor zijn we al snel tot een leuke opdrachtgever gekomen. Christian had een connectie met het bedrijf Whiskybase en zou een lijntje uit gaan leggen. Al met al heb ik een goed gevoel over mijn projectgroep. 

06 aug t/m 10 sept

Week twee

In de tweede week zijn we meer ‘aan de slag’ gegaan dan in de eerste week. De eerste week is tenslotte ook een kennismaking met de opleiding en groepsgenoten.

Ik werd persoonlijk enthousiast over de opdrachtgever, Whiskybase. Al vrij snel waren ze akkoord met het project en gingen van start met het plan van aanpak. Dit is een onderdeel wat ik (gelukkig) vaker heb ontwikkeld, maar toch blijft het soms lastig omdat ik niet zo goed weet wat er precies verwacht wordt omdat het net wat anders is dan mijn huidige opleiding. Hierdoor kreeg ik bijvoorbeeld inzicht in het theoretisch kader; iets wat ik nog nooit had gedaan, maar wel erg zinvol kan zijn.

Het gastcollege over Virtual Reality van Wouter was interessant, maar ook bekend terrein. Ik heb namelijk in het 2e jaar (maart 2020) een aantal weken de keuzemodule VR gevolgd. Dit was zowel praktijk met een VR bril, als theorie. Persoonlijk vind ik het fijn dat er ook onderwerpen zoals dit gastcollege aan bod komen waar ik al wat vanaf weet, zodat deze kennis ook uptodate blijft en ik niet “overstroom” van de nieuwe informatie.

Het college over zoekmachine intenties vond ik erg interessant. Dit college was duidelijk en ik weet nu een stuk beter wat je ermee kunt. Eerlijk gezegd was ik hier met o.a. mijn webshop nog niet bekend mee, omdat ik niet wist waar te beginnen. Door dit college heb ik zelfs al wat aanpassingen kunnen doen!

13 aug t/m 17 sept

Week drie

Week drie ging goed van start. We hadden het online introductiegesprek met onze opdrachtgever Whiskybase. Dit gesprek verliep vlot, en we kregen een kijkje in de keuken van Dirk en Alexander. Ik was notulist en omdat je dan snel gaat filteren wat echt interessant is, krijg ik het gesprek voor mijn gevoel nog beter mee.

Een leermomentje tijdens dit gesprek was dat we erg veel vragen hadden die opzichzelfstaand leken, maar in het antwoord redelijk overkoepelend waren. Dit is iets waar ik / we de volgende keer beter op kunnen letten. Wellicht is een uitgebreide vraag beter dan heel veel kleine vragen. Deze vragen kun je bijvoorbeeld apart houden en mocht het antwoord op het eind nog niet gegeven zijn kun je de vraag alsnog stellen.

 

Mijn leerdoel betreft contact houden met de kenniskring en projectgroep ging over het algemeen goed, maar is deze week iets minder geweest. Dit doe ik zeker niet omdat ik het niet interessant vind, maar omdat het soms heel druk is en ik deze week de prioriteit even ergens anders had liggen. Extra motivatie dus om me vanaf nu te herpakken en weer aan de slag te gaan!

Het gastcollege Social Selling vond ik erg interessant en zo’n soort onderwerp had ik eerlijk gezegd niet verwacht (gewoon niet in me op gekomen). Het is denk ik erg nuttig om op korte termijn in te zetten wanneer ik opzoek ga naar een afstudeerstage. Daarbij heb ik door de opdracht op LinkedIn veel geleerd. Ik wist namelijk – behalve mensen toevoegen – niet zo goed wat ik met LinkedIn moet. Ik had tenslotte wel mijn gegevens ingevuld, maar daar bleef het ook bij. Nu is het een hele verbetering.

20 aug t/m 24 sept

Week vier

Week vier begon voor mij goed en de gastcolleges waren wederom interessant. Je leert altijd, maar in de laatste anderhalf jaar van de opleiding is het vooral oefenen en herhalen. Wij gebruiken continue de innovatiecyclus met bijbehorende modellen. Een STDC model is een verrijking om in te kunnen zetten bij concept, de laatste fase van de innovatiecyclus.

Voor Kenniskring zijn we gestart met een expertinterview met Martijn Bos. Wederom was ik de notulist en het was verrassend hoe enthousiast hij was en hoe hij ervoor open stond zijn kennis te delen. Verrassend was dat hij verwacht dat ‘spraak’ een nieuwe trend zal gaan worden. Dat wanneer er bijv. in de koelkast geen melk meer is en je dat hardop zegt, dat er automatisch melk wordt besteld.

Betreft project hebben we de deelvragen aangescherpt. Ik vind het leuk om weer naar school te gaan, maar ik merk persoonlijk ook – en dat ligt niet aan de groepsgenoten – dat ik het soms zonde vind omdat ik minimaal een halve dag kwijt ben en we niet altijd efficiënt aan het werk zijn. Voorheen vond ik dit geen probleem, maar omdat ik met één been in het bedrijfsleven sta en zo ongeveer elk uur telt vind ik dat soms moeilijk. Dit is iets wat ik nog een beetje moet leren loslaten zoals mijn leerdoel “Minder streng zijn, niet altijd alles hoeft perfect te zijn of persee dezelfde dag nog af.” Ik moet loslaten dat ik niet elke dag van de week de hele dag aan het werk moet zijn. Ontspanning of op locatie bij Avans zijn, is ook goed voor de ontwikkeling. Wat precies de stappen bij dit leerdoel zijn ga ik uitzoeken gedurende dit eerste blok.

27 aug t/m 01 okt

Week vijf

Week vijf begon ik met veel enthousiasme. Het leerdoel “Vier dagen per week tussen 7 en 8 uur opstaan en min. de eerste 2 uur aan de minor werken en direct vooruit plannen voor de middag of volgende dag”, is me goed bevallen. Het opstaan gaat mij goed af, omdat mijn vriend om 7u opstaat voor zijn werk en ik er dan mee uitga. Omdat ik het soms moeilijk vind de balans in tijd tussen zakelijk en privé te vinden (te weinig uren op een dag) is het fijn dat ik ’s ochtends al efficiënt ben geweest en ’s middags zakelijk wat kan oppakken. Hierdoor heb ik ’s avonds wat meer rust en hoopt het werk zich minder op.

De gastcolleges bevallen goed, alle info is nieuw voor mij en ik ben van mening dat het versterkt doordat er een opdracht aan hangt waarbij je vaak de diepte in moet. Zoals bijv. bij SEO. Ik heb het eerder in mijn webshop willen gebruiken, maar nog niet gedaan omdat ik niet wist hoe of wat. Ik weet nu gerichter wat ik kan gebruiken, hetzelfde bij Google Analytics. Hier heb ik met PINKPEACH.nl al langer een account, maar eigenlijk nog nooit iets mee gedaan. Erg nuttig, omdat ik ondertussen wel data heb verzameld. Heb meteen hier en daar wat bekeken en aangepast 🙂

Voor Kenniskring heb ik mijn deelvraag afgerond. Een fijn ‘begin’ van de minor, want het was aan mij om wat online marketingtrends op een rijtje te zetten en daarmee wat basiskennis ontwikkeld. 

04 okt t/m 08 okt

Week zes

Deze week hebben we het plan van aanpak voor project afgerond en ben ik in duo vorm begonnen aan het analyseren van shop.whiskybase.com. Erg leerzaam, omdat dit de eerste keer is dat ik zo’n soort analyse doe én ik in praktijk werk met Google Analytics. Al snel zag ik dat het erg interessant is om te zien dat het gemiddelde bedrag per bestelling in bijvoorbeeld Zweden echt veel hoger ligt dan in België. Dit zijn kleine inzichten die samen met de gastcolleges (Google Ads) ideeën opbrengen. Zo kun je bijvoorbeeld een gerichte campagne instellen op Zweden, omdat 1 persoon daar misschien net zoveel opbrengt als 5 personen uit België!

Bij kenniskring ben ik verder gaan aan de opzet en layout van het magazine. Eerste instantie leek mijn deelvraag beantwoord te zijn, maar na sparren met de groep bleek het dat er twee foutjes in online marketing trends zaten die ik heb opgepakt. Weer een leermomentje wat nou precies wel en niet onder online marketing valt!

Minder leuk nieuws is dat een groepsgenoot per direct is gestopt met de minor. Niet alleen omdat we handjes minder hebben aankomende week voor de deadline, maar ook omdat ze niet (meer) reageert en we nu nog steeds geen inlog van de uitstaande enquête hebben. Een leermomentje voor de volgende keer: maak een apart account en zorg dat er minimaal twee personen een inlog hebben.

11 aug t/m 15 okt

Week zeven

Week zeven, wat een week… Het draaide deze week voor mij vooral om kenniskring, waarbij ik de layout van ons magazine verzorgde. Dat is waar mijn passie ligt – grafisch vormgeving – maar tegelijkertijd merkte ik weer waarom dit mijn valkuil is met dit soort projecten. Zoals mijn persoonlijke leerdoel luidt “Minder streng zijn, niet altijd alles hoeft perfect te zijn of persee dezelfde dag nog af” heb ik dit deze week totaal laten vallen. Daardoor heb ik heel wat uurtjes in het magazine gestoken om het in mijn ogen perfect te krijgen, waardoor ik deze week te weinig aan project heb gedaan tot (verwacht ik) teleurstelling van onze groep. Aan de ene kant vervelend voor project, maar aan de andere kant waren de reacties van zowel het groepje van kenniskring als van Hanneke erg positief. Deze balans ga ik in week 8 herstellen 🙂

Betreft ons project heb ik samen met Youri verder gekeken naar de Google Analytics van Whiskybase. Hier hebben we interessante inzichten opgedaan, echter doe ik dit voor het eerst en weet ik niet precies wat er nou wel en niet verwacht wordt. Dat vind ik moeilijk en mede daardoor stel ik het soms uit. We komen bijvoorbeeld achter dingen die wij nog niet wisten, maar Whiskybase ziet dit zelf ook en weet bijvoorbeeld precies wat hun doen aan Online Marketing. Dus moet dat dan nog wel in de analyse? Zoals ik al zei wil ik in week 8 meer aan project werken, dus dan hoop ik dat we er als groep uit komen en meters kunnen maken.

Overigens viel deze week het boek De Online Marketing Tornado op de deurmat. Ben erg benieuwd!

18 okt t/m 22 okt

Week acht

Week acht was rustig qua lessen. Opzich vond ik dit fijn, zodat ik waar nodig de praktijkopdrachten bij kon werken vóórdat er weer nieuwe bij kwamen. Ook kregen we deze week het cijfer van het magazine terug, een mooie 7,5. Het is fijn dat onze inzet op deze manier onze inzet wordt beloond. We zijn daarna meteen aan de slag gegaan met de digitale les, waarvoor de taken zijn verdeeld. Het was fijn dat iemand anders hier de eindverantwoordelijke wilde zijn, omdat ik al heel wat uren in het magazine had gestopt.

Zowel aan mijn inhoudelijke als persoonlijke leerdoelen heb ik deze week goed gewerkt. Omdat ik weet dat de feestdagen eraan komen en het dan nog drukker is in de webshop, wil ik goed op schema blijven zodat ik tegen die tijd niet ‘achterloop’ en nog een hoop werk te verzetten heb. Daarom heb ik deze week de zijlen bijgezet en heb ik gezorgd dat alles is bijgewerkt. Hierbij kwam ik zelf in een fijne flow, vooral nadat ik inzicht van Karin kreeg in hoe we verder konden met de projectanalyse door te ‘spieken’ bij BBQenzo.

De week daarvoor liepen we betreft de analyse voor Whiskybase (naar mijn mening) een beetje vast met hoe nu verder. Er waren inzichten opgedaan, maar hier moest een lopend verhaal van gemaakt worden waarbij de structuur ontbrak. Door de structuur van de best practices aan te houden kreeg iedereen weer goede zin in het project en konden we verder met een strakke planning.

25 okt t/m 29 okt

Week negen

Spannend… Deze week leverde we de analyse van Whiskybase in. Het ging zeker goed, maar er was toch nog wat werk te verzetten. Ook deze week zaten we als groep weer in een fijne flow, waarbij ik de laatste hand had aan het bestand. Om de puntjes op de i te zetten heb ik deze week samen met de groep nog heel wat uurtjes hieraan besteed. Hierdoor viel mijn leerdoel “Minimaal een uurtje in de avond rust nemen en niet aan werk of de minor besteden” even in het water, maar omdat ik weet dat de balans terugkeert is dat geen probleem. We kijken met een tevreden gevoel terug op de analyse.

Het gastcollege van Lars Korteweg vond ik erg interessant. Hier kwamen onder andere de Jobs, Pains & Gains uit het Business model canvas aan bod. Dit model heb ik diverse keren voorbij zien komen binnen mijn huidige opleiding.

Een ander puntje… Voorgaande 3 jaar zat ik niet 100% in mijn vel op de opleiding. Omdat ik wel graag mijn HBO papiertje wil halen en je er nooit van achteruit gaat, besloot ik de opleiding wel af te willen maken. Echter kom ik er tijdens deze minor steeds meer achter dat ik de gastcolleges en projecten misschien interessanter vind dan mijn huidige opleiding. Daarnaast heb ik de laatste weken voor mijn gevoel veel inzichten opgedaan waar ik voorheen tegenaan liep.

 

 

1 nov t/m 5 nov

Week tien

Week tien was een relatief rustige week. De analyse is ingeleverd, Kenniskring is afgerond en ik heb de laatste dingen afgemaakt betreft de praktijkopdrachten. We hebben een andere invulling in het gastcollege gekregen, dit keer van de student-assistenten in de vorm van een Kahoot. Helaas zat ik niet in de top 3, dus ging het bol.com tegoed mij voorbij.

En toen… kregen we op donderdagavond het bericht van Karin dat we een 9 voor onze analyse hebben! Wow. Ergens had ik dat niet verwacht, omdat we natuurlijk wel ons best hadden gedaan, maar er vaak ruimte is voor verbetering en ik juist dacht dat ze op deze opleiding strenger zouden zijn dan bij Business Innovation. Een super fijn gevoel dus voor iedereen in de groep, want we hebben het echt als een team gedaan.

Op donderdag hebben we per persoon de teamfocus voor project ingeleverd, waarbij ik over mij eigenlijk geen negatieve punten las, maar wel beter mag communiceren. Dat is een punt waar ik al langer aan werk, maar wat nog niet echt wil verbeteren. Ik denk dat dit ligt aan het feit dat ik iets te perfectionistisch ben en ook altijd druk aan het werk. Het is niet dat ik niet wil communiceren, maar ik vind de tijd er vaak niet voor. Als er bijvoorbeeld een gesprek in de whatsapp-groep plaatsvindt, zie ik dit pas wanneer het al opgelost is. Vaak probeer ik dan nog wel te reageren, maar is het eigenlijk al ‘te laat’. Ik probeer hier beter op te letten, want vind het wel vervelend dat ze op zo’n moment misschien denken dat ik niet geïnteresseerd ben, terwijl dat dus helemaal niet het geval is.

Daarbij kregen we vrijdag óók nog een 8 voor de online les van Kenniskring. Dus ik ben tot nu toe echt super tevreden met het resultaat van deze minor 🙂

Avans ‘s-Hertogenbosch

4e jaars student Business Innovation
Studentnummer: 2146159

Contact

Robin van Wijngaarden

rci.vanwijngaarden@student.avans.nl