Learning journey

Weekverslag en reflectie over de minor

Doelstellingen

Inhoudelijk – minor

” Vier dagen per week tussen 7 en 8 uur opstaan en de eerste 2 uur (minimaal) aan deze minor werken en direct vooruit plannen voor de middag of volgende dag.

” Goed contact houden met de kenniskring en projectgroep door regelmatig in de groepsapp te reageren en ook initiatief te tonen.

Persoonlijk

” Minder streng zijn, niet altijd alles hoeft perfect te zijn of persee dezelfde dag nog af.

” Minimaal een uurtje in de avond rust nemen en niet aan werk of de minor besteden.

30 aug t/m 03 sept

Week een

Een nieuwe klas en nieuwe projectgroepen, dat is altijd even wennen. In deze eerste week heb ik dan ook niet alleen veel nieuwe gezichten gezien, maar ook veel informatie ter verwerken gekregen. Ik was erg enthousiast om aan de slag te gaan en was dan ook positief verrast door het interessante hoorcollege van Letty de Nijs over neuromarketing.

Wat ik wel wat moeilijk vond was de eerste les van kenniskring. Dit kwam doordat er 3 van de 6 uit ons groepje goed thuis zijn binnen de ‘economie’. Zij doken dan ook meteen de diepte in, terwijl dit vlak voor mij bijna zo goed als onbekend is.

 

 

Hierdoor kwamen er allerlei vraagstellingen en onderwerpen aan bod waar ik nog geen kaas van had gegeten. Anderzijds is het natuurlijk ook leuk om het zo mee te maken, omdat er interessante gesprekken zijn binnen de groep. Iedereen heeft een andere kijk en aanpak, daar waar dat voorheen (op mijn huidige opleiding) iedereen wist wat er verwacht wordt, was er nu soms een kleine discussie.

In een nieuw groep kijk ik soms de kat uit de boom, maar ik had bij deze minor voorgenomen om ‘tijdig’ van me te laten horen zowel fysiek als online.

Voor het project van de minor zijn we al snel tot een leuke opdrachtgever gekomen. Christian had een connectie met het bedrijf Whiskybase en zou een lijntje uit gaan leggen. Al met al heb ik een goed gevoel over mijn projectgroep. 

06 aug t/m 10 sept

Week twee

In de tweede week zijn we meer ‘aan de slag’ gegaan dan in de eerste week. De eerste week is tenslotte ook een kennismaking met de opleiding en groepsgenoten.

Ik werd persoonlijk enthousiast over de opdrachtgever, Whiskybase. Al vrij snel waren ze akkoord met het project en gingen van start met het plan van aanpak. Dit is een onderdeel wat ik (gelukkig) vaker heb ontwikkeld, maar toch blijft het soms lastig omdat ik niet zo goed weet wat er precies verwacht wordt omdat het net wat anders is dan mijn huidige opleiding. Hierdoor kreeg ik bijvoorbeeld inzicht in het theoretisch kader; iets wat ik nog nooit had gedaan, maar wel erg zinvol kan zijn.

Het gastcollege over Virtual Reality van Wouter was interessant, maar ook bekend terrein. Ik heb namelijk in het 2e jaar (maart 2020) een aantal weken de keuzemodule VR gevolgd. Dit was zowel praktijk met een VR bril, als theorie. Persoonlijk vind ik het fijn dat er ook onderwerpen zoals dit gastcollege aan bod komen waar ik al wat vanaf weet, zodat deze kennis ook uptodate blijft en ik niet “overstroom” van de nieuwe informatie.

Het college over zoekmachine intenties vond ik erg interessant. Dit college was duidelijk en ik weet nu een stuk beter wat je ermee kunt. Eerlijk gezegd was ik hier met o.a. mijn webshop nog niet bekend mee, omdat ik niet wist waar te beginnen. Door dit college heb ik zelfs al wat aanpassingen kunnen doen!

13 aug t/m 17 sept

Week drie

Week drie ging goed van start. We hadden het online introductiegesprek met onze opdrachtgever Whiskybase. Dit gesprek verliep vlot, en we kregen een kijkje in de keuken van Dirk en Alexander. Ik was notulist en omdat je dan snel gaat filteren wat echt interessant is, krijg ik het gesprek voor mijn gevoel nog beter mee.

Een leermomentje tijdens dit gesprek was dat we erg veel vragen hadden die opzichzelfstaand leken, maar in het antwoord redelijk overkoepelend waren. Dit is iets waar ik / we de volgende keer beter op kunnen letten. Wellicht is een uitgebreide vraag beter dan heel veel kleine vragen. Deze vragen kun je bijvoorbeeld apart houden en mocht het antwoord op het eind nog niet gegeven zijn kun je de vraag alsnog stellen.

 

Mijn leerdoel betreft contact houden met de kenniskring en projectgroep ging over het algemeen goed, maar is deze week iets minder geweest. Dit doe ik zeker niet omdat ik het niet interessant vind, maar omdat het soms heel druk is en ik deze week de prioriteit even ergens anders had liggen. Extra motivatie dus om me vanaf nu te herpakken en weer aan de slag te gaan!

Aanvullen met gastcolleges

20 aug t/m 24 sept

Week vier

27 aug t/m 01 okt

Week vijf

– Kenniskring: mijn deelvraag afgerond + begin magazine

04 okt t/m 08 okt

Week zes

Deze week hebben we het plan van aanpak voor project afgerond en ben ik in duo vorm begonnen aan het analyseren van shop.whiskybase.com. Erg leerzaam, omdat dit de eerste keer is dat ik zo’n soort analyse doe én ik in praktijk werk met Google Analytics. Al snel zag ik dat het erg interessant is om te zien dat het gemiddelde bedrag per bestelling in bijvoorbeeld Zweden echt veel hoger ligt dan in België. Dit zijn kleine inzichten die samen met de gastcolleges (Google Ads) ideeën opbrengen. Zo kun je bijvoorbeeld een gerichte campagne instellen op Zweden, omdat 1 persoon daar misschien net zoveel opbrengt als 5 personen uit België!

Bij kenniskring ben ik verder gaan aan de opzet en layout van het magazine. Eerste instantie leek mijn deelvraag beantwoord te zijn, maar na sparren met de groep bleek het dat er twee foutjes in online marketing trends zaten die ik heb opgepakt. Weer een leermomentje wat nou precies wel en niet onder online marketing valt!

Minder leuk nieuws is dat een groepsgenoot per direct is gestopt met de minor. Niet alleen omdat we handjes minder hebben aankomende week voor de deadline, maar ook omdat ze niet (meer) reageert en we nu nog steeds geen inlog van de uitstaande enquête hebben. Een leermomentje voor de volgende keer: maak een apart account en zorg dat er minimaal twee personen een inlog hebben.

Avans ‘s-Hertogenbosch

4e jaars student Business Innovation
Studentnummer: 2146159

Contact

Robin van Wijngaarden

rci.vanwijngaarden@student.avans.nl