Learning journey

Weekverslag en reflectie  |  Blok 2

Doelstellingen

Inhoudelijk – minor

” Vier dagen per week tussen 7 en 8 uur opstaan en de eerste 2 uur (minimaal) aan deze minor werken en direct vooruit plannen voor de middag of volgende dag.

” Goed contact houden met de kenniskring en projectgroep door regelmatig in de groepsapp te reageren en ook initiatief te tonen.

Persoonlijk

” Minder streng zijn, niet altijd alles hoeft perfect te zijn of persee dezelfde dag nog af.

” Minimaal een uurtje in de avond rust nemen en niet aan werk of de minor besteden.

8 nov t/m 12 nov

Week elf

De week begon op dinsdag met feedback van Sjors van Doesburg, een expert van Happy Horizon. Hij had ons analyse rapport voor Whiskybase bekeken en was enthousiast, maar had ook zeker wat goede verbeterpuntjes. 

Deze week zijn we ook van start gegaan met het nieuwe vak event. Voor mij begon het allemaal wat trubbelig, waardoor ik sneller afhaak en me bezig hou met andere dingen. We hebben bijvoorbeeld klassikaal een hele les besteed om een onderwerp te verzinnen en nog steeds geen resultaat. Dit is iets waar ik beter op wil letten en in het moment zelf actiever mee wil doen, want het komt op de groep ook niet zo netjes over als ik druk met andere dingen bezig ben. We hoeven tenslotte maar één dag in de week naar school, dus dan wil ik me ook bezig houden met school en niet met andere zaken.

Het gastcollege van Emile Valkesteijn vond ik erg interessant, omdat ik zelf af en toe ook kijk naar nieuwe marketplaces voor mijn webshop. Hij zei “Ben daar waar de klant is”, wat mij aan het denken zette waar mijn klant eigenlijk is. Ik verkoop namelijk veel aan zwangere vrouwen en zelfs al wanneer de familie het nog niet eens weet. Zo’n vrouw gaat in het begin naar de verloskundige. Dus vroeg ik me af, misschien hebben ze in sommige ziekenhuizen of praktijken wel een soort cadeauhoekje. Dit is iets wat ik na de drukke Kerstperiode uit wil zoeken.

15 nov t/m 19 nov

Week twaalf

Deze week hebben we gekeken naar voorbeelden van een goed adviesrapport, om op soortgelijke wijze ons rapport vorm te geven. Een adviesrapport is nieuw voor mij en het is daarom fijn om best practices te kunnen vergelijken.

Omdat ik eind januari start met de afstudeeropdracht heb ik mijn CV deze week een update gegeven. Ook heb ik wat updates gedaan op LinkedIn, zoals Aramik in zijn gastcollege vertelde. Ik zie een beetje op tegen een goede opdracht vinden, omdat mijn opleiding best breed is en ik het lastig vind dit juist te verwoorden. Het is dan fijn om fysiek op school te komen, zodat je met medestudenten wat kunt sparren.

Ondertussen ben ik al best ver met het boek De Online Marketing Tornado en leest het fijn door. Het boek bevat veel goede visuals en is een fijne basis. Ik weet namelijk nog weinig van Online Marketing en ben nu al veel te weten gekomen over SEO en hoe je een pagina hoger in Google krijgt.

Het gastcollege van Ilona de Baar vond ik interessant, maar was voor mijn gevoel ook een beetje tegenstrijdig. Ik ben zelf namelijk ‘zomaar’ begonnen met mijn webshop zonder in principe echt een plan te hebben. Hierdoor ben ik tegen een aantal dingen aangelopen, maar heb ik juist ook heel veel geleerd. Een mentor heb ik bijvoorbeeld vanaf het begin af aan niet gehad.

22 nov t/m 26 nov

Week dertien

Deze week zijn de thema’s eindelijk gekozen voor het webinar en hebben we per groep een plan geschreven en ingeleverd. Vanaf volgende week hebben we nieuwe projectgroepen voor event, waarbij ik heb gekozen om als online marketeer aan de slag te gaan. Deze rol trekt mij aan omdat hier o.a. de vormgeving onder valt en natuurlijk de communicatie.

Het project blijft voor mijn gevoel een beetje hangen, omdat iedereen wel weet wat hij of zij moet doen, maar het volgens mij niet bovenaan het prioriteitenlijstje heeft staan. Ik denk mede dat dit komt doordat het analyserapport zo goed is gegaan.

Het boek Online Marketing Tornado heb ik deze week uitgelezen. Het hoofdstuk Online Memberships vond ik erg interessant, omdat  het hier gaat om de langere termijn i.p.v. bij veel producten die verkocht worden op de korte termijn. Deze week heb ik meer aan mijn zelfstudie gewerkt, want ook heb ik The Great Hack op Netflix gekeken. Normaal ben ik niet zo van de soort documentaires, maar deze vond ik erg interessant. Het is een totaal ander gebied, maar mede omdat mijn moeder bij de Gemeente werkt en ook altijd helpt bij de verkiezingen zowel lokaal als landelijk. Hierdoor zijn wij thuis alle vier betrokken en heb ik ook al een aantal keer bij het stembureau gezeten of stemmen geteld. Hierdoor maakte deze docu indruk.

29 nov t/m 03 dec

Week veertien

Deze week ging het project als een speer. Iedereen heeft goed samengewerkt met KPI’s opstellen en zijn eigen deel grotendeels afgewerkt.

Echter vind ik het bij event moeilijk om aan te voelen ‘hoeveel’ iedereen doet. Ik heb in het begin de taak op mij genomen om een eerste post te maken, maar omdat dit nu de huisstijl is wordt er verwacht dat ik alles in deze stijl maak. We werken goed samen, maar er is niet echt een leider in de groep (als onze groepsleider Melissa er niet is) en soms vind ik het ‘lullig’ dat ik de leiding niet neem, maar omdat ik qua vormgeving al veel te doen heb voel ik me niet geroepen dit óók op mij te nemen. Ik hoop dat dit zichzelf oplost, want er moeten natuurlijk wel aanmeldingen voor het event binnen komen.

Het gastcollege van GIF marketing vond ik erg interessant. Ik heb eerlijk gezegd nooit eerder een GIF gemaakt, en dat terwijl ik elke dag met Adobe werk. Ik ben begonnen met een GIF via Giphy, echter vond ik de kwaliteit na het downloaden tegenvallen. Ik ben toen op zoek gegaan naar een andere methode en zag dat je via Photoshop ook GIFjes kan maken. 

Voor DiFfit (een klant van mij) heb ik de huisstijl en Kerstkaart gemaakt en ze wilde ook een bewegende post voor op Instagram. Dus kon ik dezelfde week meteen aan de slag 🙂 Dit zijn dingen die ik extra leuk vind om te mogen doen.

 

06 dec t/m 10 dec

Week vijftien

Deze week ben ik veel bezig geweest met het adviesrapport, maar ook ben ik erg benieuwd of dit is hoe het verwacht wordt. Bij Business Innovation is een implementatie niet persee hoe het eruit ziet, maar meer wat er door wie gedaan moet worden (planning) de komende tijd om de innovatie te implementeren. Bij Online Marketing lijkt me dat dit net wat anders in elkaar steekt. Het advies is een contentkalender, maar deze komt pas binnen de implementatie écht tot vorm.

We hebben ook feedback gekregen van medestudenten en zij zijn positief, maar geven ook waardevolle tips. Deze hebben we opgepakt en uiteindelijk is het adviesrapport op vrijdag ingeleverd.

Begin week 7 vind het event plaats en we hebben nog maar weinig aanmeldingen binnen. Vanuit de groep komt er weinig input voor social media, maar we moeten er als online marketeers echt nog even aan trekken. Dus heb ik een mini contentkalender gemaakt voor Instagram. Ik heb het plaatsen van de content uit handen gegeven en hoop dat dit meer aanmeldingen genereert. Goed om te weten: we zijn actief CE studenten aan het volgen om interesse te wekken.

Mijn eigen leerdoel om goed contact te houden met de project- en evengroep is deze week niet zo sterk geweest. We zitten nét voor de Kerst waardoor veel klanten/bedrijven nog even snel iets gemaakt willen hebben én het erg druk is met bestellingen. Ik heb over het algemeen snel stress (terwijl ik weet dat het niet hoeft) en dan leg ik vaak onbewust andere prioriteiten. Gelukkig heb ik een fijne achterban die deze periode helpt met de webshop en weet ik dat het over een aantal dagen weer ‘normaal’ wordt.

13 dec t/m 17 dec

Week zestien

De week begon met een productieve online projectles, waarbij we de opzet voor de implementatie presentatie hebben gemaakt. Ieder heeft in de loop van de week deze presentatie invulling gegeven en donderdag voor de fysieke les heb ik de presentatie visueel aangekleed in de Whiskybase huisstijl. Want het oog wil natuurlijk ook wat 🙂

Ook waren er deze week geen gastcolleges meer, maar dat vond ik heel eerlijk gezegd niet vervelend. Deze week heb ik namelijk de praktijkopdrachten bijgewerkt die nog niet af waren.

Overigens ging het deze week ook goed met mijn persoonlijke leerdoelen. Ik ben vier dagen tussen 7 en 8 opgestaan en heb toen meteen aan deze minor gewerkt. Het geeft mij meer rust als ik alles een beetje bijhoud, en deze week heb ik de tijd daar goed voor kunnen nemen. 

Ik heb ook dinsdagavond een post geplaatst op Facebook en LinkedIn, omdat het me niet lukte om een bedrijf te vinden waar ik mag afstuderen. Vaak kreeg ik reacties als “Als er op de site geen vacature staat hebben we ook niks”, waardoor ik gefrustreerd maar ook gestrest werd. Het moet namelijk vóór de Kerst goedgekeurd zijn, maar gelukkig kreeg ik dinsdagavond meteen wat reacties.

Waaronder van Kelly – een oud oppasadres – die het e-mailadres van haar man Dick doorstuurde. Hij is eigenaar van Amacom in Den Bosch en ik mailde hem de volgende ochtend direct. Binnen één uur reageerde hij heel positief en stond er een afspraak voor 21 december. Ik ben heel benieuwd wat de opdracht gaat zijn, maar ben erg blij dat het waarschijnlijk nog op tijd gaat lukken! Leerpuntje voor de volgende keer: écht op tijd beginnen met zoeken.

20 dec t/m 24 dec

Week zeventien

Week zeventien begon met een tegenvaller… Roel (Amacom) is positief getest op corona, waardoor het stagesprek op dinsdag niet door kan gaan. Hals overkop heb ik de stagecommissie van Avans gemaild om te vragen of het gesprek een week later kan en ik dus de afstudeeropdracht ná de deadline mag inleveren. Gelukkig kreeg ik al snel een verlossend antwoord dat het geen probleem is. Weer een stressfactor minder 🙂

Dinsdagmiddag vond het Webinar plaats, waar we denk ik best trots op mogen zijn. Met de repetitie van vrijdag had ik het deels al gezien, maar het is extra leuk als alles klopt. De laatste week hebben we gelukkig een hoop extra aanmeldingen gekregen en in totaal hadden we zo’n 60+ deelnemers!

Deze week geen gastcolleges, geen fysieke les meer door de maatregelen én voor event hoefde we niks meer te doen. Het voelde dus  niet echt als een normale week, maar op zich ook wel lekker om wat meer tijd te hebben om in de Kerststemming te komen!

 

Donderdags hebben we nog wel even met de projectgroep bij elkaar gezeten om de implementatiepresentatie verder af te maken. Het is nog niet 100% af, maar het concept staat in mijn ogen best sterk. Deze leveren we vrijdag in en over een maand(!) vind de presentatie pas plaats. Er staat een basis voor een contentkalender, maar in de Kerstvakantie wil ik dit verder voor Whiskybase uitzetten. Ze waren namelijk niet helemaal tevreden over het adviesrapport, dus proberen we de implementatie extra interessant te maken.

Avans ‘s-Hertogenbosch

4e jaars student Business Innovation
Studentnummer: 2146159

Contact

Robin van Wijngaarden

rci.vanwijngaarden@student.avans.nl