Zelfstudie

Bewijslast en verantwoording van de 28 uur zelfstudie

Docu  |  1,5 uur

The Social Dilemma

Op aanraden van medestudenten heb ik The Social Dilemma bekeken. Een erg interessante docu, vooral omdat ik nog weinig weet over algoritmes en hoe het menselijke brein te beïnvloeden.

De docu begint met de verbindende factor: mensen over de hele wereld met elkaar in contact brengen. Maar dan… zien de bedrijven al snel in wat het hun te bieden heeft en komt het algoritme tot stand. Je krijgt continue content die je interessant vind, zodat je blijft plakken.

Ik ben zelf altijd bezig en dus minder verslaafd aan Instagram of TikTok, maar als ik naar mijn zusje (16) kijk kan ik 100% zeker zeggen dat zij verslaafd is. Het is interessant hoe dit spelletje werkt, wat zwakke plekken zijn en hoe deze bedrijven hun gebruikers manipuleren. Wat ik wel typisch vind aan deze docu is dat de werknemers de noodklok luiden, maar tegelijk wel bij het bedrijf blijven werken.

Boek  |  +/- 8 uur

De Online Marketing Tornado

Het boek Online Marketing Tornado heb ik op aanraden van Karin gelezen. Het is een visueel aantrekkelijk boek en heeft veel afbeeldingen die goed te begrijpen zijn. De zes themas die aan bod komen klinken bekend, maar ik heb er eerder nog geen les in gehad of ook écht iets mee gedaan. Veel onderwerpen komen nu ook terug in de analyse- en adviesfase voor Whiskybase.

Onder andere vond ik het hoofdstuk Online Memberships erg interessant, omdat het hier gaat om de langere termijn, terwijl het bij veel producten die verkocht worden gaat om de korte termijn. Hierdoor werd ik aan het denken gezet voor mijn webshop. Ik bied voordeelsets aan die je in één keer koopt, maar misschien is het ook voordelig om een membership aan te bieden. Dus vanaf het moment dat je zwanger bent en een boek besteld, 8 of 9 maanden later ontvang je het baby- en kraamtijd boek en ga zo maar door.

webinar  |  1 uur

Bibian Mentel over positiviteit en veerkracht

Bibian Mentel is het laatste jaar op een hele positieve manier best wat in het nieuws geweest. Ik vind het inspirerend dat zij zo positief blijft ondanks al haar tegenslagen en uiteindelijk nog een olympische medaille behaalt. Een mooie quote van Bibian in het webinar: “Het is groots dromen en je nooit laten afleiden door beren op de weg.”

 

Boek  |  +/- 6 uur

Nice girls don’t get the corner office

Om even van Online Marketing af te stappen, dit boek had ik een tijdje terug al gekocht uit interesse en de goede recensies. Het is een soort carrièreboek voor vrouwen over de meest gemaakte fouten in hun werk. Hiervoor zijn tips en tricks gegeven om je dromen & ideeën waar te maken.

Vooral toen ik begon met mijn webshop had ik het idee dat je altijd alles ‘goed’ moet doen. Ja, ik ben zomaar begonnen en heb veel geleerd, maar ik vond het eng om me in hetzelfde straatje als de concurrent te begeven. Ik voel me hier steeds zelfverzekerder bij, maar ik dacht heel vaak: Wat als ze nu echt een hekel aan mij krijgen? (Omdat ik misschien hun klanten wegneem) en dat vond ik een vervelend gevoel. Dit boek laat de keerzijde zien en stelt voorop dat “Lieve’ meisjes niet ver komen. Stop met aardig en behulpzaam zijn en verontschuldig je niet.”

Het boek heeft wat humor, wat ik zelf altijd prettig vind. Een super zakelijk boek trekt mij minder. Of ik aan de tips werkelijk wat heb weet ik nog niet, maar het heeft wel mijn ogen beter geopend wat beter had gekund en dat ik best wat harder mag zijn. De zakelijke markt is over het algemeen wat ouder dan mij, maar dat wil niet zeggen dat ik tegen ze op moet kijken en altijd ja en amen moet zeggen. Een klein minpuntje aan het boek vind ik dat ze vrouwen altijd als negatief neerzetten, maar dat is natuurlijk niet zo.

Zelfstudie  |  +/- 8 uur

Google Digitale Werkplaats

Vóór deze minor had ik eerlijk gezegd nog niet gewerkt met de Digitale Werkplaats van Google, maar door de Analytics cursussen sprak deze manier van leren mij erg aan.

Ik heb een aantal cursussen gedaan en hoop hiermee wat meer conversie via mijn eigen webshop te krijgen. Er zijn namelijk grote bedrijven zoals bol.com en invulboekjes.nl waar ik ook aan verkoop, maar wanneer je op PINKPEACH zoekt komen zij naar boven vóór mijn eigen webshop. Op zich niet heel erg, want op elk boek zit natuurlijk winst. Maar het liefst trek ik die klanten eerst naar mijn eigen webshop toe.

De cursus “Een bedrijf promoten met online advertenties” had gelukkig deels herkenbare elementen uit de gastcolleges. Met behulp van deze tips is het gelukt om in december een aantal advertenties te weergeven. Ik ben klein gestart tot eind januari, omdat ik benieuwd ben of de klant liever voor de officiële webshop (mij) kiest of alsnog graag via een groothandel zoals bol.com wil bestellen. De boeken worden namelijk nu naast elkaar weergeven, maar omdat ik nu ook een decemberactie (gratis verzending) heb lopen is het resultaat niet 100% realistisch. Ik ben benieuwd wat er in januari gaat gebeuren. Als de conversie dan – ook al is het licht – gaat stijgen wil ik graag meer adverteren.

Ook heb ik de beveiliging van de webshop wat kunnen optimaliseren. Je hoort wel eens vaker dat ook kleine webshops gehackt worden en dat kan een hoop problemen opleveren. De verbinding is nu beter beveiligd en de volgende stap is het optimaliseren van cookies.

 

Boek  |  +/- 3,5 uur

OM Denken in communicatie

OM denken zijn interactieve boekjes, je moet erbij nadenken. Het is geen boek om in een keer uit te lezen, maar leuk om af en toe in te bladeren.

Een interessante quote die mij aan het denken zette: “Geloof niet alles wat je denkt.” Dat is namelijk precies waar ik mezelf soms aan moet herinneren. Ik heb de nijging iets sneller erger te maken dan dat het lijkt, waardoor ik onrustig word en er meteen iets aan wil doen. Echter als ik dan terugdenk aan die quote, valt het vaak allemaal wel mee en praat ik het soms ook mezelf aan. Ook een beetje relativeren dus.

Nog een inspirerende tekst: “Goeie voornemens? Als je aarzelt, groeit je angst; als je waagt, groeit je moed.” Het is niet persee dat ik door dit boekje te lezen opeens heel sterk o.i.d. ben, maar het geeft wel veel inzichten dat je moet doen wat je leuk vind, niet zo bang moet zijn en soms even OM denken 🙂

Avans ‘s-Hertogenbosch

4e jaars student Business Innovation
Studentnummer: 2146159

Contact

Robin van Wijngaarden

rci.vanwijngaarden@student.avans.nl