SEA

Praktijkopdracht Jasper van Rij

Campagne doelstelling

De doelstelling voor onze campagnes is om meer naamsbekendheid te creëren zodanig dat het meer nieuwe  bezoekers oplevert. Met de Google Ads willen wij meer websiteverkeer generen, om het aantal nieuwe bezoekers te verhogen zodanig dat het aantal conversies ook wordt verhoogd. Via Google Analytics kunnen de resultaten worden gemeten. Op deze manier kunnen wij en Whiskybase zien of bovenstaande doelstelling daadwerkelijk wordt behaald. Door het trekken van verschillende analyses vanuit Google Analytics kunnen er nog aanpassingen worden gedaan zodanig dat de doelstelling behaald wordt. De CTR-score is belangrijk om de bijdrage van de campagnes inzichtelijk te maken en te meten.  

Google Ads structuur

Campagne 1

Campagne 1 gaat voornamelijk over het assortiment, de diversiteit hiervan, unieke producten en onafhankelijke bottelaars. 

doelstelling

Naamsbekendheid verhogen en meer bezoekers naar de website genereren.

Campagne 2

Campagne 2 gaat meer over de USP’s van Whiskybase en hierbij worden deze onder de aandacht gebracht. 

doelstelling

Conversie percentage (aankopen) verhogen.

Campagne 3

December maand campagne: het draait om het aankopen van een Whisky voor iemand anders om te geven met bijvoorbeeld Kerst.  

doelstelling

Mensen stimuleren en begeleiden in hun Whiskyreis. En stimuleren tot aankoop.  

Er is gekozen om alle producten die Whiskybase verkoopt in koppen en zoekwoorden te verwerken, Het is namelijk belangrijk om bovenaan in de zoekresultaten te komen met onze advertentie wanneer iemand naar dit product zoekt. Op deze manier krijgt Whiskybase veel naamsbekendheid. Om advertenties bovenaan in de zoekresultaten te krijgen moet er wel een hoge CPC score worden gehanteerd anders kan dit niet worden gerealiseerd. Mocht de CTR niet het gewenste resultaat behalen en dus uiteindelijk ook niet het gewenste doel, kan er nog gekeken worden of op de CPC wordt verlaagd.  

Voor de derde campagne is er speciaal gekeken naar seizoensgebonden producten en acties. Whiskybase maakt niet echt gebruik van seizoensgebonden acties, maar de ene whisky is populairder in de winter de ander in de zomer. Ook is het leuk om Whisky geschenk verpakkingen cadeau te geven. Voor deze campagne hebben we vooral de geschenkverpakkingen onder de aandacht gebracht door een apart kopje op de site te maken met de naam;  ‘’speciaal voor de decembermaand’’. Producten die in aanmerking komen kwamen onder het kopje te staan en hier wordt een speciale google advertentie voor opgericht.

Omdat we als projectgroep een gastaccount hebben op Google Analytics was het helaas niet mogelijk om advertenties te vergelijken en kosten te analyseren.

 

Avans ‘s-Hertogenbosch

4e jaars student Business Innovation
Studentnummer: 2146159

Contact

Robin van Wijngaarden

rci.vanwijngaarden@student.avans.nl