Inbound Marketing

Praktijkopdracht Lars Korteweg

Onze opdrachtgever Whiskybase opereert B2C en eigenlijk maar binnen één markt: die van de whiskyliefhebber waarbij beginnend of ervaren niet uitmaakt. Hierbij blijkt uit onderzoek dat Whiskybase erg sterk is in het bedienen van die markt, vooral als het gaat om ‘returning customers’.

Omdat Whiskybase B2C verkoopt heeft ze een kleinere Decision Making Unit  (zie figuur 1) in vergelijking met B2B bedrijven. Af en toe kunnen familie en vrienden beïnvloeden, maar vaak is de whiskyliefhebber toch de initiator en eindgebruiker. Terwijl bij B2B dit bijvoorbeeld de bottelaars kunnen zijn.

In figuur 2 zie je de jobs, pains & gains van de Whiskybase-klant. Bij pains geven ze onder andere aan dat ze de nieuwsbrief ontvangen met content betreft nieuwe flessen whisky, maar wanneer ze naar de webshop gaan zijn ze extreem snel uitverkocht en dus vaak mispakken. Ook zegt de beginnende whiskyliefhebber ‘heel veel keuze’ te hebben. Deze klant geeft aan interesse (awareness) te hebben, maar is nog aan het leren (education) en onderzoeken (consideration) welke whisky het beste past.

 Om de doelgroep te helpen in deze fase van de buyer journey / whiskyreis kan het een relevante boodschap zijn om een test beschikbaarte stellen: Welke whisky past bij jou? Dit is een stuk content wat Whiskybase gedurende het jaar kan ondersteunen, en hiermee geeft ze het signaal af haar doelgroep te bereiken en te willen ondersteunen.

Avans ‘s-Hertogenbosch

4e jaars student Business Innovation
Studentnummer: 2146159

Contact

Robin van Wijngaarden

rci.vanwijngaarden@student.avans.nl