Neuromarketing

Praktijkopdracht Letty de Nijs

Gaze cueing

Gaze cueing is in feite het sturen van de aandacht van de bezoekers. Dit kan bijvoorbeeld door menselijke ogen te laten kijken naar hetgeen waar je de aandacht naartoe wil trekken. Bezoekers kijken namelijk eerst in de ogen van andere mensen en wanneer die ergens naartoe kijken, zullen ze dit voorbeeld volgen.

Deze toepassing ga ik uitvoeren binnen mijn eigen webshop PINKPEACH. Ik maak af en toe sfeerfoto’s, bijvoorbeeld in november komen er kerstkaarten in de header van de webshop. Het lijkt me een goede toepassing om een (zwangere) vrouw een (bestseller) invulboek vast te laten houden waar ze naar kijkt. Meteen een mooi plaatje, maar dus ook effectief om de aandacht te trekken. Dit is een relevante optie om na de feestdagen in de header te plaatsen.

Hierdoor verwacht ik dat wanneer de bezoeker op de webshop komt, de aandacht meteen naar het invulboek gaat. Mijn doelgroep komt tenslotte vaak op mijn webshop wanneer ze ook echt opzoek zijn naar een invulboek. Vaak zijn het doorverwijzingen via Google, socials of verkooppunten waarbij het boek is uitverkocht.

Daarbij is gaze cueing relevant voor zowel de analyse- als adviesfase. Tijdens de analyse komt naar voren of de opdrachtgever deze techniek misschien al toepast, en zo niet kan dit worden geadviseerd in de adviesfase en het implementatieplan.

 

Loss Aversion

Loss Aversion (verliesaversie) is eigenlijk een psychologisch spelletje wat ze spelen waarbij iemand liever een verlies vermijdt dan het ontvangen van dezelfde hoeveelheid in winst.

Deze toepassing wordt binnenkort wederom uitgevoerd binnen mijn webshop. Bij een invulboek kun je makkelijk gebruik maken van bijvoorbeeld masking tape om je foto’s leuk in te plakken. Deze rolletjes kosten 2,95 EUR, wat makkelijk is om op het einde nog even snel in je winkelmandje te stoppen. Wellicht krijg je hierdoor ook nog gratis verzending (vanaf 30 EUR), omdat één invulboek ongeveer 27 EUR kost. Met een tekst zoals ‘Weet je zeker dat je dit niet nodig hebt?’ wakkert het extra aan om snel een rolletje mee te bestellen.

Daarbij is ook Loss Aversion relevant voor zowel de analyse- als adviesfase. Tijdens de analyse komt naar voren of de opdrachtgever deze techniek misschien al toepast, en zo niet kan dit worden geadviseerd in de adviesfase en het implementatieplan.

Avans ‘s-Hertogenbosch

4e jaars student Business Innovation
Studentnummer: 2146159

Contact

Robin van Wijngaarden

rci.vanwijngaarden@student.avans.nl