Virtual Reality

Praktijkopdracht Wouter vd Bijgaart

VR bij de autodealer

Virtual en augmented reality komen erg goed van pas in de marketing en sales. Zo kun je klanten de mogelijkheid geven om de door hun gewenste auto samen te stellen in een virtuele showroom. Vervolgens kunnen ze met exact die auto in 3D een proefrit maken in een realistische verkeerssituatie.

Autofabrikanten en leveranciers experimenteren ook met deze technologie in toepassingen die klanten niet direct zien. Zo gebruiken servicemedewerkers en monteurs in de werkplaats vaak al VR-brillen. Met deze slimme gadgets kunnen ze nieuwe auto’s tot in het kleinste detail doorgronden of simulaties uitvoeren –zonder dure materialen te verspillen. Dat scheelt tijd en ontwikkelingskosten. Ook in de logistiek, in de scholing en ontwikkeling van medewerkers, en op beurzen wordt deze digitale technologie al volop gebruikt.

Deze oplossing vind ik een uitkomst voor de toekomst, omdat zowel de klant als het bedrijf hier winst op boekt. Een mens denkt in beelden (visuals), dus hoe beter kun je een auto kopen als je real-life samen met de verkoper de juiste opties samenstellen?

Vrouwen in de techniek

Slechts 14% van de technische beroepen wordt in Nederland uitgeoefend door vrouwen. De urgentie is hoog, maar het vraagstuk complex en veelzijdig. Hiervoor is een oplossing bedacht: Keurmerk emotioneel complice.

Met dit keurmerk wordt er bewustwording gecreëerd van de huidige gender bias aan de top van het bedrijfsleven. Door gebruik van een VR-experience zodat de organisatie kan ervaren hoe het voelt om vrouw te zijn in hun bedrijf. Ook kunnen bedrijven een Chief Diversity Officer instellen. Het keurmerk heeft impact als de overheid het keurmerk meeneemt in haar aanbestedingstrajecten, inclusief er elk jaar een review.

Ik vind dit een goed voorbeeld, omdat ik niet denk dat vrouwen niet in een technisch bedrijf willen werken, maar dit ook een beetje de standaard is. Als een bedrijf ziet hoe het als vrouw in hun bedrijf is, kunnen ze zich hierop aanpassen vrouwen werven op een passende manier.

Avans ‘s-Hertogenbosch

4e jaars student Business Innovation
Studentnummer: 2146159

Contact

Robin van Wijngaarden

rci.vanwijngaarden@student.avans.nl